Call me by your name
Call me by your name – regie: Luca Guadagnino
Op de een of andere manier heb ik Call me by your name
totaal gemist toen hij uitkwam in Nederland in januari 2018. Dat de film werd
genomineerd voor een Oscar is ook compleet langs me heen gegaan destijds. Op
zich niet raar, aangezien ik mijn filmliefhebberij pas onlangs weer toegelaten
heb, maar met terugwerkende kracht erg jammer dat ik deze niet op groot scherm
heb kunnen zien.
In december 2019 zag ik And then we danced in de bioscoop.
In verschillende recensies werd Call me by your name genoemd, waardoor mijn
interesse werd gewekt. Nu werkt het bij mij echter zo dat als ik flink onder de
indruk ben van een film, er een tijdje nog geen ruimte is voor een nieuwe. And
then we danced verdiende een tijd mijn onverdeelde aandacht en pas nadat de DVD
binnen was en ik de film nog een paar keer opnieuw had gekeken, mocht ik door
naar Call me by your name.
Ik weet nog dat ik na de eerste keer dacht; oké, vooruit,
het gaat over twee jongens die verliefd worden, maar verder zijn er vooral ook
zoveel verschillen. De noodzaak die van And then we danced afstraalt, de ode
aan tradities en cultuur, daarvan is in Call me by your name niks te vinden. De
grootste overeenkomst vind ik dat beide hoofdpersonen zo sterk overeind
blijven, zij ‘winnen’ met glans het narratief. Zowel Merab in And then we
danced als Elio in Call me by your name maken een ontwikkeling door die prachtig
wordt vormgegeven. Beide jongens zwichten niet voor verwachtingen, tradities of
opgelegde rollen. De enige optie is zichzelf trouw zijn.
Na een tijdje greep ook Call me by your name me naar mijn
hart. Ik keek de film opnieuw en opnieuw. Wat is het toch dat deze film zo
bijzonder maakt? De zinderende Italiaanse zomer doet veel, zeker. Het geluid
van de tjirpende krekels, de lange eettafels onder overwoekerde pergola’s, het
geluid van flapperende slippers, de blote basten, blote voeten, de zwembroeken,
de broeierige warmte van de zon tegenover de koelte van het prachtige landhuis
met zijn klapperende luiken en dromerige vertrekken. Het draagt allemaal bij
aan de intense gevoelens van verlangen.
Elio’s afkeer van Oliver in het begin van de film maakte dat
ik net als hij dacht ‘wat een arrogante kwast’. Hij vindt Oliver irritant en
tegelijkertijd wil hij hem. En precies die verwarrende gevoelens worden zo
wonderschoon en kwetsbaar getoond. De verwarring, het verlangen, de opwinding en
de overgave als de gevoelens beantwoord worden; het doet je zuchten van
opluchting. Vanaf dat moment zit er een mooie kanteling in de film, en daarmee in
de relatie tussen Elio en Oliver. Nu fietst Elio voorop, neemt initiatief, is
kwetsbaar, hij heeft niks meer te verliezen.
Zo zoet als hun liefde is, zo onschuldig en liefdevol, zo zoet zijn mijn
herinneringen aan deze film. Ik draaide zelfs de mierzoete zwijmelliedjes van
Sufjan Stevens grijs in de maanden nadat ik Call me by your name voor het eerst
zag. De gevoelens van zo’n eerste overweldigende verliefdheid, daar wil je toch
steeds wel naar terugkeren. Call me by your name is daar zo bijzonder goed in
geslaagd. Tegen het einde van de film rest enkel heimwee en verlangen naar wat
ooit was. Nog één keer mag je omkijken, via Elio’s blik als hij staart in het
haardvuur en de hele zomer nog een keer helemaal opnieuw beleeft.
Bekijk hier de trailer van Call me by your name.
Het boek van André Aciman
Hoewel ik er voorstander van ben om altijd eerst het boek te lezen en dan pas
de verfilming te kijken, liep dat hier even anders en dat pakte bijzonder goed
uit. Na het lezen was ik opnieuw fan van de film, gek genoeg. Alle gedachten,
gevoelens en vertwijfelingen die zo mooi beschreven worden door André Aciman; ik heb het allemaal gezien en gevoeld tijdens het kijken naar de film. En
dat vond ik dan weer zo opmerkelijk knap gedaan dat ik de film nog meer
bewonderde. De schitterende monoloog van vader is er een om steeds opnieuw te
lezen en te memoreren voor als je eigen knul ooit vol verdriet bij je op de
bank ploft. Wat dat betreft ben ik coming-of-age verhalen dubbel zo interessant
gaan vinden. Ik kan me nog zo levendig verplaatsen in de gevoelens van
worstelende pubers, maar inmiddels ook zo intens in die van de ouders! Je mag
hopen dat zoonlief je belt als hij met liefdesverdriet alleen op een verlaten
station staat…
Timothée Chalamet
De manier waarop hij Elio speelt maakt nogal indruk. Hoe hij met zijn blikken
duizend gevoelens en woorden kan duiden, is wonderlijk. En hij kreeg een Oscar nominatie
hè,
dus dan mag ik het hardop zeggen ;-) Deze jongen heeft iets dat betovert en dat
intrigeert mij dan weer. Het is zoals schrijfster Tatiana de Rosnay het zei in Volkskrant
Magazine toen ze Call me by your name als favoriete film noemde: “De
hoofdrolspeler, Timothée Chalamet, vond ik een revelatie. Net als destijds
Leonardo DiCaprio: eens in de twintig jaar staat er een jonge acteur op die
alle anderen overtreft.”
(‘Ik schrijf geen lollige boeken, maar ik ben eigenlijk een heel grappig mens’ | DeVolkskrant)
Maar Aaf Brandt Corstius kan het ’t beste verwoorden: Die economyclass zegt veel over wat een leuk mens Chalamet moet zijn | DeVolkskrant
Ook leuk:
Het weergaloze stijlgevoel van acteur Timothée Chalamet | De Volkskrant (Cécile
Narninx)
Zijn haar, gezicht, stijl en o ja, talent: waarom iedereen valt voor TimothéeChalamet | De Volkskrant (Herien Wensink)
Reacties
Een reactie posten