Titanic

Titanic – regie: James Cameron


En toen schreef ik een keer niet over een film, maar mocht ik er ruim 2 uur over praten! Wat een feest. Ruud Vos van
Duimpjeworstelen nodigde mij uit om Titanic te verdedigen in zijn podcast waarin hij met steeds een andere podcastgast (mooi woord) praat over een film waar ze het niet over eens zijn. Ik noemde Titanic eerst nog een guilty pleasure, maar ondanks dat het niet bepaald zíjn favoriete film is, wees Ruud me er terecht op dat deze pleasure geenszins guilty hoeft te zijn. En zo is het. Ik dook terug in de tijd en beloof dat ik Titanic vanaf nu nooit meer zal afwimpelen als zodanig. Het is een fantastische film. Punt. Ik was heus een tijd wars van grote commerciële kaskrakers en zwoer bij alles wat art-house, low-budget en ‘echt’ was. Maar films zijn per definitief niet echt. Het zijn films. Dus.

Of ik alvast na wilde denken over een mini-recensie van Titanic, vroeg Ruud. Behalve dat ik de film nog twee keer bekeek, las ik ook wat recensies uit 1997/1998, en bladerde door mijn oude agenda’s en dagboeken uit die tijd. Ik herbeleefde zo de eerste keer dat ik Titanic zag (ik herinner me hevig gesnik en beslagen brilglazen), en besefte me wat een impact deze film heeft gehad. En niet alleen op mij. Er wordt nog zo vaak verwezen naar Titanic, de film is tot de algemene kennis gaan behoren. Laatst nog, uit een verrassende hoek. Een verwijzing in de film “Flora en de fantastische eekhoorn” (Flora & Ulysses) op Disney +. “Mam, kom kijken, er zit iets over Titanic in deze film!”. Een Jack & Rose award “because nothing says ‘living’ like the Titanic”. Hilarisch.

https://youtu.be/9QS6e9jVraQ

En verderop in de film gaat het beeldje stuk en verdrinkt het, net als in de film. “Jack & Rose have the worst luck”.

https://youtu.be/yahXMKeoAKg

Ik stel me bij dit soort filmgrapjes altijd voor hoe een stel scenarioschrijvers dit heeft zitten bedenken en zie ze dan ze dijen kletsend elkaar aankijken bij zulke vondsten: “Ja! Die is lache, die doen we!”

Hoewel ik me bejaard voel als ik mezelf vervolgens dingen hoor zeggen als “oh, kijk, wat grappig, jaha, die film was heel populair toen”, bevestigt het natuurlijk wel de status en bekendheid van de film.

Voor wie de podcast wil beluisteren en mij wil horen praten met Ruud over Titanic; check:

Duimpjeworstelen057 // Saskia Barendse ♥ Titanic (cinimma.nl)

Heel erg oneens zijn we het niet, daarvoor ben ik te harmonieus van aard vrees ik, getuige mijn miljoen ‘ja-s’ in ons gesprek. Maar hoeveel ik van de film houd, dat kan ik dan wel heel erg duidelijk maken met heel erg veel superlatieven en ‘oh’-s en ‘ah’-s.

Ik vond het erg leuk om te doen. Praten met iemand over films die ook van praten over films houdt, was een heel goed idee. Dankjewel Ruud! Ik hoor het wel als ik weer een pleasure mag komen verdedigen 😉

De mini-recensie voor Duimpjeworstelen:

Een pleidooi voor een van de meest iconische films uit de jaren negentig, zo niet dé meest iconische. Ga op de boeg van een schip staan met je armen gespreid en iedereen begrijpt immers wat je aan het doen bent.

Titanic is die film waarvan je dondersgoed weet hoe het afloopt en die je toch iedere keer weer hartverscheurend achterlaat. Zo’n grootse productie hadden we toen nog nooit gezien en het was werkelijk overweldigend, je werd meegezogen in het enorme drama, meegezogen de oceaan in, meegezogen in een van de meest, zo niet hét meest klassieke liefdesverhaal op het witte doek. Alle ingrediënten zijn aanwezig: twee beeldschone jonge acteurs, een gearrangeerd huwelijk, een slechterik, klassenverschil, dromen, wanhoop en liefde. Jack en Rose, Kate en Leo, wie kent ze niet? You jump - I jump, de hand op de beslagen ruit, en iedere keer weer hopen dat ‘ie toch op die verrekte houten deur zal klimmen. Titanic is ruim 20 jaren later nog steeds overweldigend, een verhaal verteld van a tot z met alle details ingekleurd tot in de puntjes. Het is groots, meeslepend, dramatisch en laat je de magie van een goed verteld audiovisueel verhaal ten top ervaren. Als je maar besluit om aan boord te gaan.


Nog een leuke verwijzing naar Titanic, uit een andere favoriete film, die ik ook geen guilty pleasure ga noemen:

LoveActually - That's The End of My Life Scene - YouTube

Is er iemand die Titanic echt nog nooit gezien heeft?  Bekijk hier de trailer.

Uit mijn schoolagenda, 1998


En ik doe de iconische scène na op de Galápagos eilanden, januari 2003







 

Reacties

Populaire posts van deze blog

The Lost Daughter

Saskia in the middle of nowhere

Ammonite