The Lost Daughter
The Lost Daughter – regie: Maggie Gyllenhaal
Gezien in de thuisbioscoop, 22 januari 2022
Over de acteerprestaties van Olivia Colman valt vrij weinig na
te bespreken. Lof alom. Ongelooflijk knap hoe zij emoties over kan brengen, met de
camera zo dicht op haar neus dat je bijna ín haar hoofd komt. Dat zij in deze
film emoties toont en dingen doet die je niet altijd begrijpt, is even
ongemakkelijk als intrigerend. Meer dan eens dacht ik “wat doet ze nou?” en
juist dat was de kracht van de film, wat mij betreft, het bracht een broeierige
spanning.
Een complexere vrouw zag ik niet veel vaker in films. Haar imperfectie en
daarmee wellicht haar ‘echtheid’ was even mooi als gedurfd en juist daarom ook onderwerp
van discussie. Want waarom is een complexe, niet altijd te begrijpen vrouw,
moeder, “gedurfd” en opvallend en zou dit niet zo zijn bij een mannelijk
hoofdpersonage?
Bij een film over moederschap en moeder-dochter relaties
verwacht je geen vrouw die poppen van kleine meisjes jat of haar eigen dochters
verlaat. Maar waarom niet, eigenlijk? Moeten alle acties van vrouwen, moeders, een
logische verklaring hebben, te begrijpen zijn? En zo niet, zegt dat dan iets
over haar empathische vermogen of juist over dat van ons als kijker?
De film toont een vrouw. Een moeder. Goed of slecht is niet de vraag,
dit is wie zij is. Liefdevol, in de war, bot, vrolijk, sensueel, op zoek naar
bevestiging, hard, uitbundig, onnavolgbaar, sterk, eerlijk, emotioneel. Niet
vaak worden keerzijdes van het moederschap op deze manier belicht, terwijl we ze
toch echt allemaal herkennen. Kleine armpjes om je nek die even warm en fijn als
verstikkend kunnen aanvoelen, het continue appèl dat op je gedaan wordt
waardoor je soms dingen doet of zegt waar je een seconde later al spijt van hebt, je relatie die in de tropenjaren verwordt tot een logistieke
regelmachine. We zien hier niks opmerkelijks.
Jaren na deze herkenbare worsteling met het moederschap zien
we het hoofdpersonage Leda geconfronteerd worden met een situatie die haar terugbrengt
naar pijnlijke herinneringen. Prachtig in beeld gebracht door
twee actrices die een vrouw neerzetten die “unapologetic” durft te zijn (soms
is een Engelse term gewoon beter), onomwonden (vooruit dan).
Nee, wacht, niet “durft te zijn” dus, ze IS het. Waarom zou
je te begrijpen moeten zijn, waarom moeten de handelingen van een moeder, een
vrouw, logisch zijn, te verklaren, uit te leggen? Ja, ze heeft die pop.
Waarom? Was dat misschien een rare actie? Ja.
Ja, ze liet haar kinderen in de steek. Is dat niet best? Klopt.
De discussie gaat meer over die representatie. Moet een vrouw die haar kinderen verlaat en niet perfect is, meteen een psychische tik hebben? Vergroten we daarmee niet juist het stigma? De klassieke afwezige man hoeft in films immers veel minder vaak verklaard te worden. Wij vergeven die afwezige mannen een hoop gekte, losbandigheid en onverklaarbaarheid zonder aan hun psychische gezondheid te twijfelen. Mag een vrouw zich dezelfde onverklaarbaarheid toe-eigenen? Kunnen we een vrouw zulke acties enkel vergeven als zij niet helemaal koekoek blijkt? In dat geval; kom maar op met die imperfecte vrouwen dan! Hup Maggie Gyllenhaal, gimme more!
Reacties
Een reactie posten