Dear Comrades!

Dear Comrades! – regie: Andrey Konchalovskiy


Gezien op 27 september in Lux, Nijmegen. 

Ongetwijfeld kwam het mede doordat ik ineens weer stoel-aan-stoel met anderen in de bioscoopzaal zat. Ik moest echt even drie keer op mijn kaartje kijken toen ik die ene stoel tussen andere mensen in het zicht kreeg. Moest ik echt dáár gaan zitten, schouder aan schouder? Ik werd er door verrast, en bleef er gedurende de hele film mee bezig. Het zwaar ademen van mijn buurvrouw links, het hardop hummen en ‘oh- en ah-en’ van de buurvrouw op rechts, de energie van een vreemde in mijn aura, ik was enorm afgeleid en mijn gedachten dwaalden af naar de afgelopen periode en hoe ik gewend was geraakt aan die verplichte paar lege stoelen tussen mij en de ander. Mijn buurvrouw op rechts zei het hardop “hier moeten we allemaal weer aan wennen hoor, we zijn verwend geraakt.” Wie had gedacht dat we er zo op zouden terugkijken, dat we zijn verwend met ruimte om ons heen en nu weer moeten dealen met die ander zo dichtbij…

Maar misschien was het ook gewoon niet waar ik behoefte aan had, inhoudelijk gezien. Hoe dan ook had Dear Comrades! niet het gewenste effect op mij. Mag je dat hardop zeggen van een goede film? Een belangrijke, historische, en prachtig vormgegeven film. Misschien juist daardoor, omdat het zo’n belangrijke maar afschuwelijke gebeurtenis toont. Gruwelijk misbruik van macht, onschuldige levens verwoest, verdwenen geliefden in een onbekend en naamloos graf, de ongelooflijke zwaarte van jarenlang een geheim moeten bewaren. Misschien is het te erg. Ik wíl soms niet weten dat dit soort dingen gebeuren, zijn gebeurd. Ik verdraag zoveel onrecht niet, een schaamtevolle zwakte.

Het verhaal is bijna te absurd voor woorden; op dezelfde dag de weg opnieuw asfalteren omdat het bloed van de gevallenen er niet afgepoetst wil worden, mensen opleggen de gebeurtenis geheim te houden voor de wereld, op straffe van opsluiting of erger. En dat het lukte, ook nog! Dertig jaar lang iets daadwerkelijk in de doofpot houden, het is knap en weerzinwekkend tegelijk.  

Wat cinema zo mooi maakt, is dat deze film echt uit die tijd waarin het zich afspeelt lijkt te komen. Het zwart-wit, het formaat van het beeld, het decor, de kleding, alles. Sommige beelden lijken uit een documentaire over het voorval te zijn gehaald, maar gezien de inhoud van dit verhaal wéét je dat dat niet kan en dat is een mooi gegeven. Je lijkt er echt even te zijn, daar in 1962 in een klein dorpje in de Sovjet-Unie. Je stapt een tijdmachine in en verrijkt je leven met herinneringen uit het verleden. Je dat gevoel doen geven, alsof je even terug in de tijd bent, dat kan alleen cinema.

Bekijk hier de trailer van Dear Comrades!

Reacties

Populaire posts van deze blog

The Lost Daughter

Saskia in the middle of nowhere

Ammonite